Anmeldelse: Johannes evangeliet gør tro relevant i en tid med tvivl
Anmeldelse i POV International 6. juli 2025 her
Kasper Bro Larsen: Johannes evangeliet
Eksistensen 2025

Der er stor interesse for kristendommen i disse år og det skyldes formodentlig en generel træthed over materialisme og sækularisering og en søgen efter åndelig og eksistentiel dybde.
Kasper Bro Larsens nye bog, Johannes evangeliet, er på den måde en bog til tiden. Ikke bare folder den Johannes evangeliet ud, men den fører også ind i centrum af kristendommens tro og eksistenstænkning.
Bogen er på kun 100 sider og formidler på fascinerende vis den nyeste teologiske forskning, skrevet til det moderne og eksistentielt interesserede menneske, som spørger om tro, Gud og livstydning.
Kasper Bro Larsen (f. 1972) er professor i Det ny Testamente ved Århus Universitet, og bogen er skrevet på baggrund af hans akademiske forskning, men man mærker også, at den er blevet til i dialog med de studerende, hvilket ofte giver skønne sprogblomster, – og i det hele taget myldrer det i bogen med henvisninger til nutidig litteratur, film og medier.
Græsk indflydelse
Johannes evangeliet er en teologisk og kulturhistorisk kernetekst. Det er bedst kendt for de berømte begyndelsesord: “I begyndelsen var Ordet og Ordet var hos Gud og Ordet var Gud.” Men hvad betyder Ordet, som er en oversættelse af det græske Logos, der betyder ord, mening, kraft?
Det er et af de spørgsmål, der fører videre til evangeliets græsk-filosofiske præg, som har optaget forskningen i mange år. Kasper Bro Larsen gør glimrende rede for skriftets græske baggrund og henvendthed til græsktalende læsere. Ikke mindst gør han fint rede evangeliets drivende filosofiske og eksistentielle ambition, nemlig at svare på spørgsmålet: Hvad betyder Jesu død og opstandelse for os i dag, der er på lang afstand af den tid, hvor historien udspillede sig?
Jesus og bipersonerne
Centralt i bogen står kapitlerne, hvor Kasper Bro Larsen beskæftiger sig med Jesusbilledet og bipersonerne omkring ham. Johannes fortæller om en Jesus, der fra begyndelsen kender sin mission, og som med stoisk-filosofisk ro fuldfører den.
Det græsk-filosofiske præg gør Jesus mere guddommelig og mere maskulin. Han er aktiv, ikke passiv. Passionshistorien bliver til en aktionshistorie, og på korset råber han: Det er fuldbragt! Et sejrsråb i modsætning til Markus evangeliet, som tegner en lidende Jesus, der råber: Min Gud, hvorfor har du forladt mig?
Netop fordi Jesus er i kontrol fra start til slut, er det hos bipersonerne, det spændende sker. Det er en pointe, som for mit vedkommende var ny. Fortællingens dynamiske og eksperimenterende karakter kommer frem i mødet med en række bipersoner, bl.a. den søgende Nikodemus, den flirtende samaritanske kvinde, Pilatus der spørger, ‘hvad er sandhed,’ og tvivleren Tomas.
Deres reaktion på Jesus er tvetydig og spænder vidt. Troen er både en bekræftelse og en invitation. Du er favnet af kærligheden, men du bliver også udfordret. Tro er ikke en intellektuel erkendelse af metafysiske påstande, men en reaktion, en ramthed, der viser dig ud af det narcissistiske ekkokammer og hen til medmennesket.
Vellykket formidling af teologisk faglighed
Kasper Bro Larsen beskæftiger sig også indgående med den antijødiske tendens, som findes i Johannes evangeliet, som bl.a. nazisterne udnyttede. Jesus kalder for eksempel jøderne for djævelens børn. Men hvorfor det, når nu både Jesus og disciplene selv var jøder? Kasper Bro Larsen hælder til den antagelse, at det skyldes en spejling af den tid, Johannes er skrevet i, årene 90-100, som var år, hvor den kristne identitetsdannelse stod ved en skillevej og havde et tvetydigt forhold til jødedommen.
I et af de sidste kapitler i bogen arbejder Kasper Bro Larsen med ‘det evige liv.’ Han jævnfører det med vor tids ‘autencitet.’ Jeg føler mig ikke overbevist om, at de to ord svarer til hinanden, og det er et af de ganske få steder, hvor jeg synes fremstillingen bliver upræcis. Kasper Bro Larsen skriver, at det evige liv er det autentiske liv, som er være i en nær relation med Gud. Tjae.. Jeg synes ikke, man for alvor bliver klogere af sådanne formuleringer. Måske skal man finde et andet ord end autentisk.
Det sagt, så er det en bog, der på en meget vellykket måde formidler teologisk faglighed og forskning i et levende og inspirerende sprog og med et godt remtræk mellem evangeliets tid og vor tid. Jeg måtte straks genlæse Johannes evangeliet og sikke en læseoplevelse med Kasper Bro Larsens bog ved hånden.
Bogen være hermed anbefalet.