Anmeldelse: Ny kunstbibel er et åndeligt skatkammer
Anmeldelse i Præsteforeningens Blad, 20. december 2024
Lisbeth Smedegaard Andersen:
Bibelen i ord og billeder
Bibelselskabets Forlag, 2024N
Bibelhistorie og dansk kunst er de to spor i Lisbeth Smedegaard Andersens nye meget læseværdige bog. Bogen er en regulær kunstbibel, et åndeligt skatkammer, hvor klassiske bibeltekster og værker fra nyere og aktuel dansk kunst er sat sammen og fører os gennem hele den bibelske historie.
Lisbeth Smedegaard Andersen, som for øvrigt er født i 1934 og altså fylder imponerende 90 i året for denne udgivelse, er kunsthistoriker, teolog og salmedigter og har gennem et langt livs studier levet og skrevet sig dybt ind i bibelhistorien og relevant kunst.
Der er både modenhed og en sikker hånd i hendes tilrettelæggelse af bogen, og hun skriver i forordet, at hun håber, kunstværkerne kan være øjeåbnere og ‘give anledning ikke bare til eftertanke, men også til at åbne for en dialog og måske en anden synsvinkel på fortællinger og lignelser, der ofte lægger op til flere tolkninger.’
Introafsnit
Bogen er i coffee table book format, og dens 250 sider er inddelt i 16 hovedafsnit, som gennem tekster og kunst fører læseren hele vejen gennem den bibelske historie. Smedegaard Andersen indleder hvert hovedafsnit med korte fortællende og forklarende introduktioner. Hun har et stort overblik over bibelhistorien, skriver enkelt og klart, integrerer bibeltekster og kunstværker, og jeg synes det fungerer virkelig godt. Hun giver også enkelte forslag og tips til, hvordan man kan se kunstværkerne, men overlader i øvrigt tolkningen til læseren.
Tekster
Bogens ca 80 bibeltekster følger den autoriserede oversættelse, og de er i sig selv en flot tur gennem bibelhistoriens store fortælling om Gud og menneske fra skabelse til fuldendelse. Bibelens indre sammenhæng og røde tråd kommer tydeligt frem gennem Smedegaard Andersens tekstvalg. Eneste skuffelse for nærværende læser er, at hverken Jobs Bog, Prædikerens Bog eller Klagesangene er kommet med. Hvorfor egentlig ikke? Disse skrifter er elskede af bibellæsere, de er med i kirkeårets gudstjenestetekster, og der findes masser af kunst, som relaterer sig til dem.
Kunstværker
Smedegaard Andersen har valgt ca 80 kunstværker fra nyere og aktuel dansk kunst og sat dem sammen med teksterne. På den måde åbner værkerne op for dialog og spørgsmål mellem de gamle tekster og aktuel nutid. Vi får ikke meget at vide om kunstnerne og kunstværkerne, kun navn og et årstal. Af og til giver Smedegaard Andersen nogle få flere oplysninger i introafsnittene, men fokus er, hvordan kunstværket går i dialog med teksten, bringer nye vinkler ind og virker som øjeåbnere.
For mit vedkommende udgør valget af kunstnere en blanding af velkendte og næsten ukendte navne. De kendte er f.eks. Peter Brandes og Haugen Sørensen, de nye er f.eks. Peter Callesen, Kirstine Roepstorff og Julie Nord. Både motivvalg og farvesprog hos de nye virker fascinerende og bringer nutiden helt ind i nærkontakt med bibelteksterne, hvilket flere gange øgede min læselyst, f.eks. Inge Ellegaards Diana på kirkegården fra 1990 som er sat sammen med fortællingen om Maria Magdalenes møde med den opstandne.
Kunstværkerne er LSAs valg og enkelte værker kan nok variere i relevans for teksten og læseren, F.eks. to billeder af den samme krukke, Anna Stahns Touchy Blue Hat fra 2020, til Den samaritanske kvinde virker overgjort. Men generelt synes jeg, værkerne giver nye og ofte uventede perspektiver. F.eks. åbner Christian Lemmerz’ Horror vacui fra 1987 helt nye dimensioner i Davids syndserkendelse og bøn om tilgivelse i Salmernes Bog 51. Og man får næsten kuldegysninger af Thomas Kluges Profeten, (hvor fire mænd sliber deres knive), som er sat sammen med Johannes evangeliets fortælling om, hvordan ypperstepræsterne og farisæerne planlagde at slå Jesus ihjel.
Et åndeligt skatkammer
Alt i alt: Det er en fornem og helstøbt bog. Et markant statement både fra Lisbeth Smedegaard Andersens side, men også fra Bibelselskabet, som udgiver bogen. Bogen er et udtryk for bibelens enorme kraft og dens evne til at gå i dialog med alle sider af menneskelivet og ikke mindst dens helt indlysende relevans som åndeligt skatkammer i vores aktuelle samtid.
Læsere af mange slags kan glæde sig. Det er en andagtsbog for den enkelte. Den rummer stor inspiration til præsternes prædikener, sjælesorg og undervisning. Den er oplagt til en bibelstudiekreds med inspiration til masser af samtaler. En smuk gave til brudeparret. Og sidst men ikke mindst en meget smuk og meningsfuld gave til det danske folk.